Renovering av kyrkälvbron

Tidens tand och en ökande trafik över Kyrkälvbron har medfört att bron nu är i stort behov av renovering

 

 Vägverket har vid en besiktning 2019 påtalat en rad brister och omfattande skador på bron. Förutom att åtgärda dessa krävs att bron målas om. För att verka för återuppbyggnad av bron 1982 och för dess kommande underhåll bildade Gagnef kommun och vägföreningarna i Dala-Floda Stiftelsen Floda Kyrkälvbro. Brostiftelsen (under registrering hos Länsstyrelsen Dalarna) har nu ansvaret för att få till stånd renovering av bron och för att ordna finansieringen. En uppskattad kostnadsberäkning visar att renoveringen kommer att kosta ett avsevärt belopp.


Med anledning av att det framförts att Kyrkbron skulle kunna göras bilfri och bara vara öppen för gång- och cykeltrafik, har Brostiftelsen stämt av konsekvenserna av detta med den broexpert som stiftelsen anlitar. Följande gäller enligt honom:
Bron har vissa delar som är rötskadade vilket försämrar bärigheten och som förvärras med tiden. Rötskadat virke måste bytas ut och förbättringar göras för att förhindra röta i framtiden. Dessa åtgärder måste göras oavsett om bron ska användas för biltrafik eller bara för gång- och cykeltrafik. Bron måste bära sig själv och måste dessutom klara snölaster + vikt på fordon som skall ploga undan snö.
Att använda klenare virkesdimensioner eller få virke skänkt från skogsägare skulle sänka kostnaden med någon procent. Det är nämligen arbetskostnad och kostnad för byggnadsställningar som är den stora kostnaden. Detsamma gäller renoveringen av betongfundamenten vid brofästena. Bron måste slutligen, oberoende om den blir öppen för biltrafik eller ej, målas regelbundet minst vart 15:e år. Även det en avsevärd kostnad.